hamstern88

Direktlänk till inlägg 18 juni 2012

Upfödningen !!!

Av Erik Öhrberg - 18 juni 2012 21:36

Avel

Behöver du
information om dvärghamster avel?( vintevit ) då är detta kanske en artikel för
dig!
Innan du ska börja,
måste du ha ett avelspar. En hona ska vara minst 3 månader (rekomenderat 4 ) och
en hane ska inte vara 2 år, inte gammal.

Ihopsättningen

Det
går fint om du har hittat honans brunst, Honan får brunst ca var fjärde dag. Om
du drar ditt finger från huvudet till svansen lyfter hon på baken om hon är i
brunst. Oftast efter 22.00 på kvällen.

Hur som helst, när du sätter ihop
hanen och honan ska det vara i en ny bur, och honan och hanen ska bo tillsammans
i ungefär 1 vecka, du kommer troligen se dem när de paras.

Hur vet jag att min hona är dräktig?

Snart
kommer du märka små bulor på honans mage, då vet du att hon är dräktig. Honans
beteénde kommer troligen ändras under dräktigheten, hon kan exempelvis bli
agressiv. Eller så kan hon bli "mysigare". Honan går med ungarna i magen
vanligtvis 18-22 dagar. Städa buren innan födseln!

Vad ska jag mata henne med under
dräktigheten?

Grönsaker, Majs, gurka m.m Barnmat för små barn är också bra för honan.
Glöm inte att byta rent vatten varenda dag. Groddar är också bra för honan.
Spaghetti kan du ge, men utan salt och inte varmt! Ljummet, nästan lite
kallt.

Hjälp! Ungarna kommer!

Nu
kan du höra lite pip från boet om du har en stark hörsel. Du får apsolut INTE
störa honan! Då försöker hon "skydda" ungarna i sina kindpåsar och då dör de. Så
låt honan vara helt ensam! Byt bara vatten och mat.
 
 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Presentation


Hej och välkommen till min hamster blogg !!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards